Når du som etterlatt tar første kontakt med oss vil vi avtale tid for planleggingssamtale. I den første samtalen trenger vi noen opplysninger om den avdøde, og den som er ansvarlig for gravferden.
Planleggingssamtalen tar gjerne et par timer og i løpet av denne samtalen får vi en oversikt over hva som gjøres av hvem og når. Sammen blir vi enige om hva som er viktig å ta stilling til før seremonidagen, og hvilke formaliteter som kan vente til etter at gravferden har funnet sted. Under planleggingssamtalen har vi med utfylte skjemaer som skal inn til det offentlige. Vi veileder videre hvilke instanser du selv må melde fra til.
Innhold i planleggingssamtalen:
Valg av sermoniform
Begravelse eller bisettelse
Begravelse
Sted
Valg av kiste
Bekledning
Syning
Gravstein/ventetegn
Bisettelse
Valg av urne
Sted
Gravstein eller spreding av aske
Sermonien
Innhold
Programhefter
Blomster
Annet
Meldinger til andre instanser
Annonsering av dødfallet
Stønad ved gravferd og båretransport