Når du som etterlatt tar første kontakt med oss vil vi avtale tid for planleggingssamtale. I den første samtalen trenger vi noen opplysninger om den avdøde, og den som er ansvarlig for gravferden.

Planleggingssamtalen tar gjerne et par timer og i løpet av denne samtalen får vi en oversikt over hva som gjøres av hvem og når. Sammen blir vi enige om hva som er viktig å ta stilling til før seremonidagen, og hvilke formaliteter som kan vente til etter at gravferden har funnet sted. Under planleggingssamtalen har vi med utfylte skjemaer som skal inn til det offentlige. Vi veileder videre hvilke instanser du selv må melde fra til.

Innhold i planleggingssamtalen:

  • Valg av sermoniform

  • Begravelse eller bisettelse

    • Begravelse

      • Sted

      • Valg av kiste

      • Bekledning

      • Syning

      • Gravstein/ventetegn

    • Bisettelse

      • Valg av urne

      • Sted

      • Gravstein eller spreding av aske

  • Sermonien

    • Innhold

    • Programhefter

    • Blomster

  • Annet

    • Meldinger til andre instanser

    • Annonsering av dødfallet

    • Stønad ved gravferd og båretransport